fredag 10 september 2010

Inspirerad

I veckan har jag varit på Friluftsmuseernas årsmöte på Torekällberget i Södertälje. Det är jätteroligt att träffa folk från andra museer men framförallt är det inspirerande att se hur de andra har det och hur de har gjort med sina hus och miljöer.

På Torekällberget finns det bl a ett egnahem från 1910-talet, Soltorp som är ditflyttat så sent som 2004. Jag älskar ju den tidens små villor så för mig var det den stora höjdpunkten att få gå runt och titta på och i detta gulliga hus på ett rum och kök samt glasveranda.

Det jag blev mest imponerad av var dock att museet varit så ambitiöst att man flyttat med hela trädgården med huset! Så runtom huset växer det fortfarande samma gamla syrener, äppelträd, snöbärsbuskar mm. Tänk om alla som flyttar hus kunde göra så och på så vis få med sig mer av husets historia!


3 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

Så mysigt det var - där hade jag gärna bott!

Kram Maud

<Gårdsromantik-ljuvlig-lantromantik-på-nätet

Norrfrids Eija sa...

Vad spännande med bilder från Torekällberget, har inte varit där på ett bra tag! Är uppvuxen i Södertälje och gjorde ofta små utflykter till Torekällberget för att mata änderna...höjdpunkten var dockhuset i grosshandlarvillan, studerade den ingående så det kan vara därifrån kärleken till gamla hus har sitt ursprung för mej...

Anders sa...

Jag bodde granne med Soltorp i Södertälje och blev förskräckt när det skulle rivas för en ny villa. Nu känns bra att jag kontaktade Torekällberget och att ägarna till Soltorp insåg värdet i kåken.

Fast det klart det bästa hade väl varit om det stått kvar men då hade det nog inte lämnats orört så länge till iaf.

- Anders

Related Posts with Thumbnails